Transparency International: След Гюртел, какво следва за Испания в борбата с политическата корупция?

В началото на юни испанският парламент гласува да отстрани премиера Рахой, след като неговата политическа партия, Народната партия (ПП), беше въвлечена в най-големия корупционен скандал в демократичната история на Испания.

Известно като „Gürtel“, след немския превод на фамилното име на основния заподозрян – бизнесмен, наречен Francisco Correa, делото се отнася до мрежа от корумпирани лица, работещи в шест региона в Испания между 1999 г. и 2005 г.

Correa култивира отношенията си с представители на политическите партии във властта и сключва  договори за обществени поръчки и организиране на събития.

Разследванията започнаха, след като през 2007 г. бе подаден сигнал за корупция в община Бодала дел Монте в Мадрид.

През юли миналата година Рахой свидетелства в съда по делото „Гюртел“, като стана първият испански министър-председател, който дава показания в наказателно дело. Подозренията относно автентичността на свидетелските показания са жизненоважен фактор за гласуването, което по-късно го отстрани от властта. Испанският Върховен съд, (Audiencia Nacional) осъди Корреа на 51 години затвор като лидер на мрежата.

Въпреки че скандалът „Гюртел“ не е от най-големите скандали за корупция в Испания от години, това далеч не е единственият случай, който сочи към нездравословната култура на корупцията в страната. Той също така е част от по-голяма мрежа от свързани скандали за корупция, включително случая с бившия партиен касиер Луис Барценас, свързан с тайни парични вноски и дарения, направени от бизнесмени, и предполагаеми бонусни плащания на висши държавни служители. Испанският Върховен съд установи, че Барценас е виновен, че е избегнал повече от 11,5 милиона евро данъци и е взел 1,24 милиона евро подкупи от фигури, които са му били представени от Кореа. Барценас ще трябва да излежава 33 години затвор и да плати глоба от повече от 44 милиона евро.

Новото правителство на Испания, водено от Социалистическата работническа партия (PSOE), обеща да се справи с корупцията и всички основни политически партии очертаха антикорупционните си политики. Важно е обаче да се отбележи, че в момента PSOE има свои собствени корупционни скандали пред съдилищата. Всички основни политически партии са участвали в предполагаемото престъпление.

Тази седмица чисто новият министър на културата на Социалистическата работническа партия подаде оставка в същия ден, в който медиите разкриха, че е задържал данъци. Политиците, свързани с предишни скандали, са много по-упорити. Също, тази седмица Върховният съд потвърди присъдата за зетя на царя по друг случай.  Nóos, кръстен на институция с нестопанска цел, която получи държавни договори без подходящ процес на възлагане на обществени поръчки. Той е осъден за данъчни измами, злоупотреби и търговия с влияние.

В този критичен момент в борбата на Испания с политическата корупция, Transparency International приканва всички партии да обединят усилията си срещу безнаказаността и да подкрепят усилията си за борба с корупцията в обществения живот. Има редица действия, които испанските власти трябва да предприемат, за да се справят с всеобхватната култура на отвличания и подкупи.

Защита на „whistleblower“

Както показва случаят „Гюртел“, хората подаващи сигнали за нередности са от жизненоважно значение за подпомагане на осветяването на корупционните схеми. Но потенциалните ответни мерки от страна на работодателите или дори от съдилищата могат да създадат възпиращ ефект за хората, които говорят. Пропуските в испанският закон за защита на лицата, подали сигнал за нередности, трябва да бъдат отстранени и проектът на директивата на ЕС за защита на лицата, предоставящи информация за нарушителите, трябва да бъде транспониран в националното законодателство в Испания, като се спазват принципите и добрите практики, определени от Transparency International.

Обществени поръчки

Както и в много други европейски страни, трябва да има повече гражданска ангажираност и откритост за мониторинга на гражданите в системата на Испания за обществени поръчки. Това не само ще ограничи възможностите за корупция, но ще помогне за намаляване на неефективността и прахосването.

Кодекси за поведение

Неотдавнашен доклад на GRECO, органът на Съвета на Европа за борба с корупцията, призова за създаване на кодекси за поведение за членовете на парламента, съдиите и прокурорите в Испания. Трябва да има и повече прозрачност относно начина, по който политиците се ангажират с лобистите, и независимостта на съдебната власт и кабинета на главния прокурор, които трябва да бъдат защитени.

Участие на гражданското общество

Други организации на гражданското общество в Испания призоваха за специална институция, която да контролира обществените поръчки, националното законодателство относно лобирането и реформа на Закона за прозрачността, така че да признае достъпа до информация като основно право. Лидерите на Испания трябва да се ангажират с гражданското общество, за да намерят най-добрия начин за преодоляване на вратичките, които позволиха на „Гюртел“ и на корупционните схеми като него, да продължават да „виреят“ в политическата система на Испания.

Оригиналния текст на статията може да прочетете на страницата на Transparency International.