Индексът на България през 2021 година е 42 пункта, с което страната се нарежда на 78 място в световната класация и на последно място в Европейския съюз, заедно с Унгария и Румъния.
Индекс за възприятие на корупцията
- Индекс 2023 година
- Индекс 2022 година
- Индекс 2021 година
- Индекс 2020 година
- Индекс 2019 година
- Индекс 2018 година
- Индекс 2017 година
- Индекс 2016 година
- Индекс 2015 година
- Индекс 2014 година
- Индекс 2013 година
- Индекс 2012 година
- Индекс 2011 година
- Индекс 2010 година
- Индекс 2009 година
- Индекс 2008 година
- Индекс 2007 година
- Индекс 2006 година
- Индекс 2005 година
- Индекс 2004 година
- Индекс 2003 година
- Индекс 2002 година
- Индекс 2001 година
- Индекс 2000 година
- Индекс 1999 година
- Индекс 1998 година
Индексът на България през 2023 година е 45 пункта, с което страната се нарежда на 67 място в световната класация и на предпоследно място в Европейския съюз (на последното място за втора поредна година е класирана Унгария с 42 т.).
Изследването за 2023 г. показва, че страната все още не е преодоляла значителните проблеми с върховенството на закона и с олигархичното влияние. Въпреки наличието на програми за законодателни реформи на няколко последователни правителства, следва да се отбележи, че законодателната дейност на парламента се отличава с две противоречиви характеристики – висок интензитет на законодателните промени и ниско качество на приетите закони. Под въпрос остава и ефективното приложение на законодателните промени. Приетият през 2023 г. закон за защита на лицата, подаващи сигнали за нарушения е пример за порочна законодателна практика и не е способен да постигне поставените пред него цели.
Изостава навлизането на съвременна регулация и на икономически механизми за насърчаване на борбата срещу подкупването в частния сектор и въвеждането на стандарти за добро управление, което се явява и пречка в усилията за членство в ОИСР.
Резултатите от правосъдната реформа все още са сравнително ограничени по обхват и въздействие. Доколкото правосъдната система е инертна, са необходими време и последователни усилия, за да се проявят ефектите от предприетите мерки за промени в законодателството и в институциите на съдебната система.
Тенденцията за преодоляване на политическата нестабилност, в периодите на временните правителства, чести парламентарни избори, липса на законодателна дейност, изоставане в реформите за приемането на много от законите.
Огнян Минчев, председател на Управителния съвет на Асоциация „Прозрачност без граници“ със съжаление отбеляза, че „Ежегодно даваме, ако не еднакви подобни, то подобни оценки.
Очевидно е, че ръстът в резултата в началото на 21 век се дължи на дисциплиниращия ефект на присъединяването към Европейския съюз, но това не доведе до истинска модернизация на и реформа на институциите. Очевидно е, че потенциала на пряко въздействие на ЕС върху националните институции се изчерпа и сериозната институционална реформа и модернизация зависи от нас.
В допълнение отбеляза, че Енергията на протестите в периода 2013-2014 и 2020-2022 доведе до политическа промяна, но не и до институционална реформа.“
Калин Славов, изпълнителен директор на Асоциация „Прозрачност без граници“ отбеляза че:
„Прилагането на най-високите стандарти и добри практики в областта на доброто корпоративно управление е добре да бъдат приоритетна тема, както за правителството, така и за бизнеса особено с оглед на процеса по присъединяване към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за България.
Г-н Славов отбеляза, че относно антикорупционната реформа можем да говорим за отсъствие на цялостна визия и реформа по отношение на процесите за противодействие на корупцията. За съжаление Националната антикорупционна стратегия за периода 2021- 2027 остава само на хартия, а новият антикорупционен закон, който просто преструктурира КПКОНПИ като я раздели на две – състояние, което съществуваше и преди, едва ли може само по себе си да даде положителен резултат.
Ключовите закони, които България трябваше да приеме, както поради приемането ни като част от Еврозоната, така и заради изпълнението на „Плана за възстановяване и устойчивост“ останаха или неприети или приети само номинално.
По отношение на антикорупционната реформа можем да говорим за отсъствие на цялостна визия и реформа по отношение на процесите за противодействие на корупцията.
В нея имаше три големи насоки: наказателно правната, приоритет свързан с въвеждането на превантивни подходи и мерки по отношение на антикорупционните усилия на бизнеса и мерки свързани с тяхното икономическо и нормативно насърчаване, както и промяна в нагласите чрез образование.
„Тези реформи не се случват. Това е едно голямо предизвикателство, защото бизнесът трябва да бъде открит и почтен и да припознае за себе си системи, които да включват овладяването на антикорупционния риск, да защитава лицата, които подават сигнали за нередности, както и да има своята регулация за лобистки действия. Това са нормативни изисквания и ако правителството не подпомогне българския бизнес с тяхното въвеждане, рискуваме да имаме чисто икономически проблеми, както и българският бизнес да загуби своята конкурентоспособност. Това ще доведе до ограничаване да се работи с чуждестранните фирми, които работят в България, ще доведе до загубата на вече утвърдени партньорства, както и да бъдат загубени пазари“
Г-н Калин Славов отбеляза и че: „Това, което е „направено“ на полето на антикорупцията, остава само на хартия, като само по себе си преструктурирането не води до реални резултати.“
Резултатите от Индекса за възприятие на корупцията за 2023 г. може да видите и на сайта на Transparency International.
Индекс за възприятие на корупцията
- Индекс 2023 година
- Индекс 2022 година
- Индекс 2021 година
- Индекс 2020 година
- Индекс 2019 година
- Индекс 2018 година
- Индекс 2017 година
- Индекс 2016 година
- Индекс 2015 година
- Индекс 2014 година
- Индекс 2013 година
- Индекс 2012 година
- Индекс 2011 година
- Индекс 2010 година
- Индекс 2009 година
- Индекс 2008 година
- Индекс 2007 година
- Индекс 2006 година
- Индекс 2005 година
- Индекс 2004 година
- Индекс 2003 година
- Индекс 2002 година
- Индекс 2001 година
- Индекс 2000 година
- Индекс 1999 година
- Индекс 1998 година
Асоциация „Прозрачност без граници“ алармира за липса на прозрачност при разпределението на средства за общините
Асоциация „Прозрачност без граници“ изпрати отворено писмо до Министерския съвет и народните представители, в което изразява сериозна загриженост относно непрозрачния...
Смели подходи към прозрачност и етика на работното място
Асоциация „Прозрачност без граници“ Ви кани да се включите в онлайн конференцията „Отвъд границите: Свежи перспективи относно подаването на сигнали...
Асоциация „Прозрачност без граници“ представя становище пред Конституционния съд
Асоциация „Прозрачност без граници“ внесе становище пред Конституционния съд на Република България по конституционно дело № 24/2024 г. Становището разглежда...
Асоциация „Прозрачност без граници“ проведе работна дискусия за ролята на гражданските организации в защитата на лицата, разкриващи информация за нарушения
На 17 октомври 2024 г. в Регионалния център за развитие на социалната и солидарна икономика в гр. Варна се проведе...
Стъпки за по-добра защита на лицата, подаващи сигнали за нарушения: диалог с активните представители на неправителствения сектор в София
На 10 октомври 2024 г.Асоциация „Прозрачност без граници“ проведе работна дискусия с представители на гражданското общество и журналисти, посветена на...
Покана за участие в работна дискусия: „Защита на лицата, разкриващи информация за нарушения – ролята на гражданските организации в България“
Асоциация „Прозрачност без граници“ организира работна дискусия на тема „Защита на лицата, разкриващи информация за нарушения“, насочена към ролята на...